FAIRLINE 50 MKII, en ägare sedan, nya motorer,

Årsmodell: 1992
Motorer: Volvo Penta D12, (2x700 hk), gångtiud ca 1000 timmar
Price:2 395 000 SEK

Till salu!

FAIRLINE 50 MK II, QUEEN ELISABETH III, Signalbokstäver SDVA, årsmodell 1992

Båten ligger på Malmöns Marina i varmhall

Båten byggd 1992 på Fairline i Oundle, England som en Fairline 50 Series 2, med Bruttodräktighet 32 ton, Netto 9 ton.Dess längd var då 15.75 meter och nu med förlängd badplattform 17,65 m. Största bredd idag 4.72 m, Mallat djup midskepps till övre däck = 2.52 m

Motorer byttes 2001 till Volvo Penta D12, (2×700 hk), toppfarten ökade från 30 till 35 knop med marchfart 30 knop och 25% lägre bränsleförbrukning mot tidigare samt mindre vibrationer och nästan ingen sotning alls. Nya Instrument, axlar och propellrar. Gångtid ca 1000 timmar

 

Namnet finns registrerat i Lloyd’s Register i London och kan inte användas av något annat Fartyg i världen så länge det brukas. Den har i alla delar blivit tillverkad efter den special-specifikation som dikterades av ägaren som förutsättningar för byggnation av två likadana systerfartyg med krav för och avsedda för Nordiska förhållanden o farvatten.

 

En del av det extra som gjordes / ändrades var;

– Hela båten i enhetlig vit gelcoat istället för tvåfärgad vit/grå.

– Rökfärgade Plexiglas runt flybridgens mantåg och soffor. (istället för ogenomskinligt tyg)

– Dubbla, kraftigare rostfria mantåg runt om.

– Stora knapar med förstärkta skrovinfästningar runt om.

– Dubbel ”Järnhäst” på Targabågen för stadig montering av antenner etc.

– Kraftigare ankarvinsch och 60 m kätting i fören med Bruceankare

– Tryckvattenpump för avspolning av kätting och fördäck med färskvatten i förlig box.

– Speciellt ingjuten 12mm duraluminium i akterspegeln för specialankarwinsch      med 40m kätting och rostfritt Danfortankare. Stadigt fäste = god nattsömn.

– Komplett specialritad inredning i vaxad Teak med genomgående trädurk (istället för  heltäckningsmattor) . Allt avpassat efter de maskiner, elektronik o möbler som skulle monteras i originalen. Extra låddel med 6 lådor i pentryt o mycket plats i skåpen.

– Ny gasspis med stora brännare.

– Ny combiugn med micro och varmluftsugn m grill.

– Nytt extra stort rostfritt kylskåp.

– Mindre kylskåp och ismaskin i salongen.

– Duschdörrar i rökfärgad polycarbonat istället för draperier.

– Instrumentpaneler i trästruktur istället för bara vit plast.

– Onan 6,5 KW Generator / Elverk

– 220 V Inverter från BB 24V startbatterikrets.

– Extra elektrisk fotreglerad förtöjningswinch i aktern.

– Radar med öppenskärm för bättre upplösning

– Eberspächer luftburen värme för salong, för-, mitt- och akter- kabiner, pentry och toaletter. Ny Eberspächer installerades 2016.

– Ny större Isotherm varmvattenberedare på 60 l installerad 2016. Värms både av BB-motorn och även med 220 V Elpatron vid behov.

 

År 2001;

Grundutförandet hade båten 2 Motorer, TAMD 112 B på 480 Hk vardera, men vintern 2001 byttes de ut mot Nya VP D 12 EDC m Backslag på 680 Hk vardera med därtill hörande kompletterande instrumentering. Grövre axlar och 5-bladiga Propellrar.

Detta gav en topphastighet på 35 knop vid 2400 rpm, marchfart 30 kn vid 2000 rpm. Samtidigt en bränslebesparing med 25% med rök- o vibrations-fria elektroniskt styrda motorer

– Samtidig genomgång o rengöring av bränsle-, vatten- och septiktankar.

Två 1020 l dieseltankar o en 700 l vattentank med ”mjuk” tryckvattenpump.

60 l rostfri Septiktank

 

År 2002

– Ombyggnad av aktern med en helt integrerad ny förlängd Badplattform samt ”Knän” på sidorna med Teaktrappsteg för bekväm förflyttning runt aktern.

– Sidepower häckpropeller o länspump inuti ”hålkroppen” integrerad i underkroppen.

– Undervattensbelysning installerad.

– Ny kraftig relingslist istället för tunn blank ”prydnadslist” runt om.

– Blästring, epoxibehandling och bottenmålning av hela skrovet.

– Nytt äkta teakdäck över alla gångytor, flybridge, akterdäck samt badplattform.

– Helt nytt specialritat fällbart, rymligt o ljust kapell med många fönster/öppningar.

– Fullflödestransformator för säker avskiljning av landström installeras.

– Byte till Mastervolt laddare för servicebatterierna

– Besenzoni rostfri hydraulisk landgång o för lyft av dinge, jetski e.d. 250 Kg.

– 2 Satellitkommunikationsdomer på targabågen. En för Automatisk TV-följning,    den andra för diverse antenner mer av designskäl.

– Vit 32” Samsung Platt-TV i salongen och en vägghängd svart Samsung 24” platt-TV. Båda har separata satellitTV-mottagare.

– Sony surround högtalarsystem installerat, DVD-spelare osv.

 

 

– Zipwake, helautomatiskt trimsystem (interceptorer) installerat 2016.  Tar snabbt hand om pitch o rollfunktionerna med en ”Outstanding performance”, Komfort, skapar mindre vågor och medför c:a 12 % minskad bränsleförbrukning !

 

År 2017 – 18;

– Total genomgång, besiktning och ”uppdatering” av skrov, superstruktur, motorer och all maskinell utrustning enligt besiktningsprotokoll.

– Komplett motorservice och konservering, backslag, elverk

– Alla Funktionstester, fullt färdig för att kunna sjösätta så snart båten har bytt ägare

– Utbyte till nya servicebatterier

– Teakrengöring, tvätt och polering av alla blanka ytor för ”spotless look”.

– Rubbing, polering och vaxning av skrov och överbyggnad.

– Komplett bottenmålning

– Byte zinkanoder etc där behov fanns

– Polering axlar och propellrar.

– Service och ompackning av 8-manna räddningsflotten inkl. färska förnödenheter.

 

Lämnas för åtgärd av NY Ägare;

– Lackering av salongsdurkar

– Eventuellt byte av möbeltyg på fåtöljer, soffa och bäddar

– Eventuell uppdatering av navigationsutrustning och instrument som inte använts av mig själv på länge. Finns så mycket att välja på så Köparen får göra det som anses rätt.